NIK: Ważenie ciężarówek to farsa


Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jak Inspektoraty Transportu Drogowego walczą z przeciążonymi ciężarówkami. Wyniki kontroli są zatrważające: „Polskie drogi są rozjeżdżane przez przeładowane tiry. Tymczasem Inspekcja Transportu Drogowego zaniechała przeprowadzania kontroli w nocy, w weekendy oraz w okresie jesienno-zimowym. To spowodowało, że nieuczciwi przewoźnicy mogli pozostać się bezkarni.” – czytamy w komunikacie. Ponadto, w województwach przygranicznych kontrolowane są prawie wyłącznie pojazdy zagraniczne, co nie ma większego sensu, bo przy przekraczaniu granicy kontrolują je celnicy. „Kontrole prowadzone są głównie na drogach krajowych, ponieważ zarządcy dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych w znikomym stopniu przygotowali na swoim terenie stanowiska do ważenia pojazdów” – stwierdza ponadto NIK.


Dane zebrane przez NIK sugerują, że jest coraz gorzej: „Wzrost wysokości jednostkowej kary pieniężnej ustalanej w decyzjach, bez zmiany taryfikatora w okresie objętym kontrolą, wskazuje na ujawnianie coraz większych przeciążeń, co pogarsza i tak niezadowalający stan techniczny dróg publicznych.”


NIK ujawnił też grubą niegospodarność: GITD zakupił 30 motocykli Kawasaki (155KM, 9l/100 km, prędkość max 275 km/h) do patrolowania dróg, którymi omijane są wagi – które następnie używane były średnio zaledwie przez miesiąc w każdym roku!


Co możesz zrobić:

Kontrola NIK wskazuje, że Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego (WITD) trzeba zmotywować do lepszej pracy.

Jeżeli podejrzewasz, że drogą, przy której mieszkasz, poruszają się przeciążone ciężarówki, wystąp do WITD w Twoim województwie z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej. Wnioskuj (na podstawie art. 2. ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 (Dz. U. Nr 112 poz. 1198)) o następujące dane:

  1. Czy na danym odcinku zarządcy dróg przygotowali stanowiska do ważenia pojazdów? Jeżeli nie, kto jest za to odpowiedzialny?

  2. Ile kontroli miało miejsce na interesującym Cię odcinku drogi w 2011 roku i I. kwartale?

  3. Ile pojazdów przeciążonych zostało wykrytych?

  4. Jaki procent kontroli miało miejsce w poszczególnych kwartałach?

  5. Ile kontroli było przeprowadzonych w nocy? Ile w soboty lub niedziele?



Wniosek można złożyć także mailem na adres właściwego WITD. Jeżeli napotkasz problemy – prosimy, skontaktuj się z nami!


Jeżeli okaże się, że samorządy nie przygotowały stanowisk ważenia pojazdów, skontaktuj się z radnymi gminy, powiatu lub województwa (w zależności do tego, kto zarządza drogą) i wezwij ich do podjęcia działań w tej sprawie. Warto również zainteresować lokalne media.

Jeżeli otrzymacie odpowiedzi z WITD, prosimy – dajcie znać w komentarzach pod tym postem.


Zdjęcie: ITD waży ciężarówki z drewnem w Wielkopolsce (źródło: gitd.gov.pl)