Stracona dekada. USA wyprzedza UE w zmniejszeniu zużycia paliwa przez samochody ciężarowe.


Stracona dekada w zmniejszeniu zużycia paliwa przez samochody ciężarowe – potrzeba wprowadzenia standardów UE.
 
Nowe samochody ciężarowe sprzedawane w Europie spalają tę samą ilość paliwa na km co 13 lat temu – pokazuje nowe badanie. W tym samym okresie producenci samochodów ciężarowych są badani przez Komisję Europejską na okoliczność prowadzenie kartelu przez większości tego czasu. Normy zużycia paliwa są potrzebne by przyspieszyć innowacje w zastałym sektorze i zmniejszyć emisje CO2 – stwierdza federacja Transport & Environment (T&E), której INSPRO jest członkiem.
 
 
20151203_20lat_truck
 
 
Nowe standardy zużycia paliwa dla samochodów ciężarowych w USA oznaczają, że amerykańskie ciężarówki będą górować w najbliższym czasie nad europejskimi – pokazuje studium International Council for Clean Transportation. Europejska stagnacja w zużyciu paliwa przez ciężarówki zbiegła się z tendencją do cięższych pojazdów i większych silników.
 
William Todts, specjalista ds. transportu T&E: „Producenci ciężarówek twierdzą, że możemy im zaufać w kwestii produkcji bardziej efektywnych pojazdów. A w rzeczywistości, w ciągu ostatniej dekady, nie zrobili praktycznie żadnego postępu w efektywności paliwowej oraz są podejrzani o działanie w kartelu. To najwyższy czas, by przyspieszyć zmiany i wprowadzić normy zużycia paliwa dla samochodów ciężarowych.”
 
W ostatnich dekadach emisje samochodów ciężarowych w Europie znacząco wzrosły – o 36% pomiędzy rokiem 1990 a 2010, pomimo kryzysu ekonomicznego w 2008. Emisje CO2 są bezpośrednio powiązane ze zużyciem paliwa przez pojazdy spalinowe – bardziej oszczędne pojazdy emitują mniej gazów cieplarnianych.
 
Piotr Skubisz, dział transportu w INSPRO: „Polska jest w czołówce krajów UE z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w miastach i jednocześnie największą flotą transportową, która mocno za to odpowiada. Zmniejszenie emisji z transportu, zmniejszenie trucia naszych obywateli jest w interesie nas wszystkich. Wprowadzenie standardów emisji pozwoli ograniczyć te negatywne skutki.”
 
Presja na UE by działać w zakresie standardów efektywności paliwowej zaczęła wzrastać, od kiedy w czerwcu rządowa amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) zaproponowała nowy 24% cel poprawy efektywności spalania dla samochodów ciężarowych do roku 2027, oprócz limitów wprowadzonych w 2011. Cztery kraje UE stwierdziły, że limity emisji CO2 dla samochodów ciężarowych są konieczne, jeśli Unia ma spełnić swoje cele klimatyczne na rok 2030. [1]
 
„Brak postępów Komisji w sprawie emisji CO2 z pojazdów ciężarowych jest spektakularny.
W dekadę po postulacie strategii ograniczenie emisji z transportu przez przywódców UE nie zdecydowaliśmy nawet jak mierzyć emisje CO2 tych pojazdów. W międzyczasie EPA wprowadziła pierwsze limity emisji CO2 z pojazdów ciężarowych w 2011 roku, a teraz kończy prace nad celami po roku 2020.”
 
Komisja od 2010 roku pracuje razem z producentami pojazdów ciężarowych nad procedurami testowymi mierzącymi spalanie paliwa. Testy, oparte na komputerowej symulacji zwanej VECTO, będą stopniowo wprowadzane i obowiązkowe dla nowych pojazdów ciężarowych od roku 2018.
 
Europejscy producenci samochodów ciężarowych nadal odgrywają wiodącą rolę na światowym rynku i obecnie odpowiadają za 40% globalnej produkcji.
 
 
Przypisy:
1. Belgia, Holandia, Słowenia i Wielka Brytania przekazały w czerwcu swoje stanowisko Komisji Europejskiej – standardy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych są konieczne, jeśli Unia ma spełnić swoje cele klimatyczne do roku 2030
 
 
http://www.transportenvironment.org/press/four-countries-back-truck-co2-…
 
Więcej informacji:
 
T&E’s briefing: Europe’s lost decade of truck fuel economy