Rozmawiamy o Tiry na tory w Radiowej Jedynce

  • Tiry na tory w radiowej Jedynce

Jedynka Polskiego Radia zaprosiła nas do rozmowy Dlaczego lepiej wozić towary koleją, niż TIR-ami? Z Aleksandrą Tycner z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia 19 listopada 2018 rozmawiał Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich oraz Grzegorz Sławiński z Wydziału Mechanicznego WAT.

 

Przewożenie towarów przez polskie koleje rośnie, ale zbyt wolno. Udział przewozów intermodalnych w ogólnym transporcie towarowym jest nawet kilkukrotnie mniejszy, niż w wielu krajach Europy. Zwiększenie udziału transportu towarów koleją przyniosłoby Polsce korzyści dla jakości powietrza i stanu dróg.

Jeden TIR niszczy nawierzchnię drogi tak, jak 163 tysiące aut osobowych – powiedział Piotr Skubisz.

Ponadto, gdy przewozimy towar koleją, musimy zapłacić za każdy kilometr przejechanej trasy, natomiast, gdy przewozimy go samochodem ciężarowym, to musimy zapłacić tylko za 1 procent przejechanych dróg publicznych w Polsce, czyli mamy proporcję jeden do stu. – dodaje.

W rozmowie został poruszony również wątek projektu innowacyjnego wagonu kolejowego do transportu naczep samochodów ciężarowych, autorstwa Wojskowej Akademii Technicznej.

To wagon z obrotową platformą, opracowany przez tę Akademię, który umożliwia rozładunek i załadunek naczep tirów w miejscach, gdzie nie ma rozbudowanej infrastruktury technicznej – wyjaśnia Grzegorz Sławiński z Wydziału Mechanicznego WAT.

Według raportu PwC w Polsce brakuje prawie 100 tysięcy kierowców zawodowych. Tranzyt drogowy towarów przez Polskę rośnie. Nie tylko nie wspomaga on polskiego budżetu, ale całe społeczeństwo utrzymuje drogi dla tego tranzytu.

 

Całość audycji do odsłuchania na stronie radiowej Jedynki.