Co PiS, Twój Ruch i Zieloni szykują na kolei?
Podobnie jak przed poprzednimi wyborami, zbieramy i porównujemy dokumenty programowe tyczące się kolei, w szczególności towarowej. Dziś pierwsza porcja:
Prawo i Sprawiedliwość
„W dziedzinie kolejowych przewozów towarowych jako cel priorytetowy potraktujemy wdrażania zasady „tiry na tory”. Operację tę rozpoczniemy od najtrudniejszych tranzytowych kierunków przewozowych – między zachodnią częścią Europy a krajami bałtyckimi” – czytamy w nowym programie Prawa i Sprawiedliwości. Ze strony kampanii „Tiry na tory” możemy tylko pozytywnie ocenić właściwy wybór trasy do priorytetowego potraktowania – to trasa najbardziej obciążona tranzytem. Przeniesienie wszystkich ciężarówek na kolej wymagałoby pociągu co 20 minut przez całą dobę. Obecne plany rządu nie przewidują dokończenia Rail Baliki do 2020 roku.
„Odbudowania kolejnictwa wymaga konieczność wyeliminowania wjazdu samochodów do centrów dużych miast i unikania zatorów na drogach, a także dążenie do poprawy bezpieczeństwa podróżnych i stanu środowiska. Koleje w Polsce powinny pozostać polską własnością” – pisze ponadto PiS.
O kolejach można przeczytać na stronie 88 nowego programu:
http://www.pis.org.pl/article.php?id=22715
Twój Ruch
Partia przedstawiła zwięzły dokument, w którym kolej jest traktowana jako „równie ważna” co drogi. Twój Ruch dostrzega, że „sposób wydawania unijnych funduszy strukturalnych wyraźnie preferuje inwestycje drogowe”. Nie odnosi się bezpośrednio do tematu transportu towarów.
Przeczytaj, co o transporcie pisze Twój Ruch (strona 27):
http://twojruch.eu/sites/default/files/materialy/plan-zmian.pdf
Partia Zieloni
Partia Zieloni nie wypuściła nowego programu, ale wydała ostatnio stanowisko w sprawie transportu. Partia wzywa w nim, aby przeznaczyć 60 proc. środków z funduszy europejskich na kolej i transport miejski. „W obecnej perspektywie budżetowej polski rząd realizował i realizuje planową politykę zaniedbywania kolei, czego wyrazem jest przeznaczenie 2/3 środków na transport drogowy” – piszą współprzewodniczący Zielonych. Partia Zieloni z zadowoleniem przyjęła wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który w maju tego roku przyznał rację Komisji Europejskiej i zobowiązał Polskę do obniżenia opłat za dostęp do infrastruktury. Według Partii Zieloni opłaty te powinny zostać obniżone o co najmniej 50 proc. Należy również zmienić strategię transportową kraju, aby była zgodna z unijną „Białą Księgą”, w tym z celem osiągnięcia 50 proc. udziału kolei w przewozach towarowych w 2050 roku.
Stanowisko można przeczytać tutaj:
http://www.zieloni2004.pl/news.php?readmore=3304
Stanowiska innych partii będą dodawane, kiedy tylko się pojawią. Jeżeli zauważycie jakąś wypowiedź programową dotyczącą transportu towarów – prosimy o wiadomość. Prosimy, pytajcie polityków o transport kolejowy przy każdej możliwej okazji. Podkreślamy, że nasza opinia o programie kolejowym nie oznacza poparcia żadnego z prezentowanych ugrupowań – wszak kolej to nie wszystko – chociaż jest bardzo ważna!