Nowe unijne prawo o hałasie drogowym – napisane przez Porsche


Komisja ds. środowiska Parlamentu Europejskiego zagłosuje w przyszłym tygodniu nad normami hałasu pojazdów. Kompromisowa propozycja zgłoszona przez posła sprawozdawcę została napisana przez producenta samochodów sportowych – firmę Porsche.

Głosowanie, zaplanowane na 19 września, określi limity hałasu dla samochodów osobowych, dostawczych, ciężarówek i autobusów. Tak zwana propozycja kompromisowa, zwykle próbująca wyważyć głosy podzielonych europosłów i zwykle przygotowywane przez posła sprawozdawcą została napisana przez Porsche. Europosłowie czekali na kompromisową propozycję całe lato. Kiedy ją otrzymali, właściwości pliku wskazywały, że jego autorem jest “Gerhard, Hans-Martin, Porsche AG.”


Głosowanie w komisji środowiska początkowo planowano na czerwiec, ale poseł sprawozdawca Miroslav Ouzký opóźnił je, aby wypracować kompromisową propozycję. Teraz okazuje się, że czekał na materiał z Porsche, który powstał na początku lipca.


Jeżeli europosłowie poprą tę propozycję, doprowadzi ona do osłabienia obowiązujących od 15 lat limitów hałasu, a wiele pojazdów zostanie z nich zwolniona. Propozycja Porsche zawiera specjalne wyjątki dla samochodów sportowych. Będzie to bezprecedensowy krok w tył w unijnym prawodawstwie. Hałas drogowy jest największym problemem ekologicznym UE po zanieczyszczeniu powietrza. Pogarsza jakość życia 200 milionów Europejczyków. Badania wskazują, że może być odpowiedzialny za 50000 śmiertelnych ataków serca rocznie i choroby serca u dalszych 200 tysięcy osób.


„Europosłowie muszą odrzucić te stronnicze poprawki i zapewnić, że nowe regulacje doprowadzi do wzmocnienia, a nie osłabienia norm hałasu” – powiedział Greg Archer z federacji Transport & Environment.


To nie pierwsza próba wpływania na regulacje hałasu przez firmę Porsche. W roku 2009 próbowała wpłynąć na ONZ, proponując standardy, które pozwoliłyby na emitowanie przez samochody 10 razy więcej hałasu niż obecnie. Podczas spotkania w Parlamencie Europejskim w czerwcu 2012 roku stwierdziła, że koszty ograniczania hałasu powinny być ponoszone przez władze lokalne, potrzez budowę wielkich barier akustycznych i przebudowy miast zamiast projektowania cichszych pojazdów.