Wykorzystywanie megaciężarówek w międzynarodowym przewozie towarów będzie nadal niezgodne z prawem unijnym, pomimo zapowiedzi Komisji Europejskiej o możliwości reinterpretacji dyrektywy 96/53/EC, które ukazały się w niemieckim magazynie transportowym DVZ. Wcześniej o niepomijanie Parlamentu Europejskiego w procesie zmiany obowiązującej od dawna interpretacji zaapelowała komisja PE ds. transportu.

Dyrektywa 96/53/EC określa dopuszczalną masę i wymiary ciężarówek używanych w ruchu międzynarodowym i zakazuje używania dłuższych i cięższych pojazdów. W marcu 2010 roku komisarz ds. transportu Siim Kallas stwierdził: „Komisja (…) nie otrzymała od żadnego z Państw Członkowskich notyfikacji o próbnych przejazdach międzynarodowych, które w żadnym wypadku nie mogą być zgodne z przepisami dyrektywy (…) jeżeli takie przejazdy miałyby miejsce i służby Państw Członkowskich nie interweniowałyby, aby je zatrzymać, Komisja uruchomiłaby procedurę przeciwko tym państwom z z powodu naruszenia dyrektywy”.


Przeciwko używaniu megaciężarówek wypowiadał się też poprzednik Kallasa, obecny komisarz UE ds. przemysłu Antonio Tajani. W wywiadzie na serwisu No Mega Trucks stwierdził m.in.: „Nasi eksperci prawni w swoich analizach wykluczają takie odczytanie dyrektywy 96/53, która umożliwiłaby ich wykorzystywanie w transporcie międzynarodowym. Pomysł, aby regulowały to umowy dwustronne między Państwami Członkowskimi jest sprzeczny z ideą wspólnego rynku i może być traktowane jako zaburzenie konkurencji”.


Europoseł Michael Kramer (Zieloni/Niemcy) zapowiedział, że komisja ds. transportu będzie bacznie przyglądać się działaniom Komisji w tej sprawie, angażując w razie potrzeby ekspertów prawnych PE.


Jeżeli interpretacja dyrektywy zostałaby zmieniona i międzynarodowy ruch megaciężarówek zostałby dopuszczony, oznaczałoby to powstanie obszaru, gdzie mogłyby być wykorzystywane obejmującego Danię, Niemcy, Holandię i Belgię (we wszystkich tych krajach megaciężarówki są dopuszczone, na ogół na okresy próbne). Obszar ten obejmowałby kluczowe dla Europy porty w Hamburgu, Rotterdamie i Antwerpii. a poprzez granicę niemiecką sąsiadowałby z Polską. W takiej sytuacji Polska prawdopodobnie byłaby pod presją, aby również dopuścić 60-tonowe 25-metrowe megaciężarówki.


27 lutego zakończyły się konsultacje społeczne na temat zmiany dyrektywy 96/53/EC. Na podstawie głosów w konsultacjach Komisja przygotuje propozycję jej zmiany. Sprawująca obecnie prezydencję Dania zaliczyła popieranie megaciężarówek do swoich priorytetów, ale najprawdopodobniej projekt Komisji zostanie opublikowany już w kolejnym półroczu.


Zdjęcie: Megaciężarówka w mieście w Szwecji. Źródło: Allianz pro Schiene/Statement TV

„European Voice” o megaciężarówkach


6 komentarzy to “Międzynarodowe megaciężarówki nadal nielegalne”

  1. Krzysztof Staszyszyn napisał(a):

    Dlaczego uważacie Państwo, że megaciężarówki są złe i nie powinny jeździć po europie. 

  2. ania napisał(a):

     Na FB „Tiry na tory” blokują dostęp nieprzychylnym gościom….nieładnie, nieładnie. Taka z Was organizacja? Nie przyjmujecie krytyki?

    • Wojciech napisał(a):

      Jak nie przyjmują,chyba Aniu postów nie czytałaś,przecież są notoryczni opluwacze, którzy wszystkie rozumy pozjadali i nie potrafią sformułować sensownych argumentów. Ich jedyne pytanie kto za to zapłaci ale nie obchodzi ich ile i kto teraz płaci za te tiry.Z drugiej strony rozumiem czemu tak ujadają,chyba pod skórą czują że ich dni w transporcie są policzone 🙂 .

      • Kiero1 napisał(a):

        Ile czasu trwa ta „akcja” ? Z jakimi efektami ? Dni policzone? Widze,że rzeczywiście przydałby się jakiś porządny strajk,jakby papier toaletowy na czas nie dojechał nie mówiąc o innych dobrach,to wtedy może otzeżwiałabyś,gromado ekooszołomów. Poczytajcie sobie o strajku kierowców we Włoszech…właśnie wstrzymano prace w fabrykach FIATa,nie ma kto dostarczyć części i komponentów.

  3. Konrad napisał(a):

    Taki zestaw jak na zdjęciu w Szwecji się nazywa LINK (dwie naczepy). Solówka + naczepa to DOLLY. Jeżdziłem jednym i drugim. Co do LINKA. Masa 9 ton (sam link). Średnie zużycie paliwa dla linka 41 litrów, sam zestaw (ciagnik +naczepa) 33 litry. Zakładam mase naczepy 7 ton. Ładunek na naczepie 33 europalety, na linku 18, razem 51. Dwa linki 102 palety, 3 zestawy 99 palet. Na 100 km dwa linki spalą 82 litry, 3 zestawy 99 litrów ropy. Wychodzi to 17 litrów na 3 zestawy oszczedności paliwa, czyli około 6 litrów na ilość palet mieszczących się na małym zestawie (16,5 m)

User’s Age is:

Leave a Reply